{ "title":"Medborgarna inser inte alltid sina behov", "content":"Beh\u00f6ver du en ny registreringsskylt till bilen? G\u00e5 in p\u00e5 trafikverkets hemsida, logga in med ditt bank-ID, klicka ja n\u00e5gra g\u00e5nger och v\u00e4nta i ett par dagar. Sedan landar en skinande ny skylt i din brevl\u00e5da med en r\u00e4kning p\u00e5 90 kronor.\r\n\r\nMyndigheter som skapar s\u00e5 enkla, snabba, billiga och r\u00e4ttss\u00e4kra serviceinnovationer f\u00e5r v\u00e4lf\u00f6rtj\u00e4nt ber\u00f6m f\u00f6r hur de s\u00e4tter kundernas behov i centrum. Men vad medborgarna beh\u00f6ver \u00e4r inte alltid lika sj\u00e4lvklart. Innovationsr\u00e5det<\/a> delar upp deras behov i tre kategorier:\r\n\r\nUttalade behov<\/em> \u00e4r n\u00e4r en patient ber om en viss behandling eller vill ha en ny registreringsskylt. Underf\u00f6rst\u00e5dda behov<\/em> \u00e4r s\u00e5dant som att sjukhuset \u00e4r st\u00e4dat eller att myndigheten f\u00f6ljer lagen. Och omedvetna behov<\/em>\u00a0uppfylls n\u00e4r n\u00e5gon\u00a0\u00f6vertr\u00e4ffar f\u00f6rv\u00e4ntningarna, till exempel erbjuder en ny h\u00f6gteknologisk h\u00f6rapparat.\r\n\r\nF\u00f6r att n\u00e5 maximal kundnytta och kundn\u00f6jdhet b\u00f6r du f\u00f6rst\u00e5 i vilken av f\u00f6ljande fyra kategorier som din nya innovation sorteras in:\r\n\r\n\u2022 Hygienfaktorer.<\/strong> S\u00e5dant som tas f\u00f6r givet men v\u00e4cker missn\u00f6je om det saknas. Exempel: rimliga \u00f6ppettider.\r\n\r\n\u2022 Nyckelfaktorer.<\/strong> S\u00e5dant som uppskattas n\u00e4r det \u00e4r bra och v\u00e4cker missn\u00f6je om det brister. Exempel: Personligt engagemang hos personalen.\r\n\r\n\u2022 Spetsfaktorer.<\/strong> V\u00e4cker inget missn\u00f6je om det saknas, men uppskattas n\u00e4r det f\u00f6rekommer. Exempel: Skatteverket tipsar om ett ok\u00e4nt avdrag.\r\n\r\n\u2022 Sekund\u00e4ra faktorer.<\/strong> S\u00e5dant som varken g\u00f6r till eller fr\u00e5n f\u00f6r kundn\u00f6jdheten. Exempel: Myndigheten f\u00e5r en ny logotype.\r\n\r\n \r\n\r\nSOU 2013:40. Att t\u00e4nka nytt f\u00f6r att g\u00f6ra nytta. Om perspektivskiften i offentlig verksamhet<\/a>. <\/em>Stockholm: Fritze.\r\n\r\n \r\n\r\n ", "date":"2014-11-06 08:30:29", "comments": [ ] }