Följ tv-branschens undergång i direktsändning

Tv-tittandet på internet exploderar just nu samtidigt som traditionell ”linjär” tv rasar. Förändringen är så dramatisk att Aftonbladet under hösten 2014 lämnade tillbaka sitt tillstånd att sända i det digitala marknätet som tidningen fick för bara ett halvår tidigare.

Aftonbladet är Sveriges kanske mest innovativa mediehus, vilket gör det värt att lyssna på vad företagets publisher Jan Helin säger i en purfärsk intern rapport.

Helin menar att medielandskapets förändring drivs helt av två faktorer: Innehåll och användarupplevelse. Tre saker ses som hårdvaluta i dag:

• Stor digital trafik.

• Kunskap om användarnas upplevelse.

• Förmågan att skapa attraktiva program.

De traditionella tv-kanalerna saknar de två första och har outsourcat den tredje till utomstående produktionsbolag. Visserligen sänder kanalerna populära program, men hur är det med användarupplevelsen? Dagens tonåringar har inte en tanke på att nöja sig med ett avsnitt av sin favoritserie en gång i veckan på ett visst klockslag upphackat av reklam. De loggar in på Netflix och ser hur många avsnitt de vill på sina iPhones.

Troligen bevittnar vi just nu de gamla tv-kanalernas undergång i direktsändning.

”Våra dagliga vanor påverkas djupt av Google, Facebook och Twitter. Den nya miljö dessa företag har skapat och den utveckling som följer är världens mest underskattade nyhet”, skriver Jan Helin.

Ta nu en titt på vad du själv levererar. Hur är innehållet och användarupplevelsen för dina kunder? Kan internetjättarna dra undan mattan även för din bransch? I så fall kan du lita på att de snart gör det.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.