Innovation är ett stort ord som ofta för tankarna till nya banbrytande varor och tjänster, som Apples iPhone. Telefonen lanserades 2006 och förändrade världen.
Men glöm inte de små förbättringarna som också utgör innovation.
Det finns ett problem med att endast fokusera på att få fram banbrytande innovationer. Uppgiften kan bli överväldigande och det kan bli lockande att ägna sig åt andra mer brådskande arbetsuppgifter.
Dessutom är det lätt att tänka att endast en liten del av företaget ska syssla med innovation, till exempel utvecklingsavdelningarna.
Tricket är att göra innovation hanterbart. Ett smart sätt är att dela upp arbetet i två kategorier, ”stora” och ”lilla” I:
Detta är ”stora” I:
- Skapa banbrytande produkter, varor eller tjänster.
- Göra intåg på nya marknader.
- Förbättra befintliga produkter eller tjänster.
- Genomföra större förbättringar av organisationens processer, till exempel produktionsprocesser, belönings- eller ledningssystem.
- Genomföra omstruktureringar, organisationsförändringar, eller implementera nya rutiner och policies.
Detta är ”lilla” i:
- Förbättra de dagliga processerna, till exempel hur ni håller möten.
- Hitta sätt att spara tid, till exempel genom att införa nya metoder, smartare schemaläggning eller smidigare kommunikationsverktyg.
- Jaga regler och rutiner som har blivit onödiga.
- Skapa nya rutiner för små saker som kanske inte är standardiserade och därför tar onödig tanketid, till exempel att göra en avtackning eller skriva ett arbetsintyg.
Alla behöver inte jobba med de stora innovationerna. Men alla kan göra något. Börja med att göra en lista på vilka innovationer som är relevanta för din arbetsplats utifrån uppdelningen stora och lilla i.
Vilket bra vokabulär!
Stora I och lilla i gör det ju små vardagliga förbättringars släktskap med stora innovationer tydligt.