Dina medarbetare blir mer kreativa om du förväntar kreativitet av dem. Självförtroendet i sig ökar förmågan och modet att tänka fritt.
Att ha ett kreativt självförtroende, det vill säga att tro att man har förmågan att vara kreativ, kan leda till att man vidgar synfältet för att hitta mer unika eller originella lösningar. Vissa forskare tror också att människor som ser sig själva som kreativa anstränger sig mer och fokuserar i högre utsträckning när de ska lösa en uppgift (Mumford, Redmond, & Teach, 1993).
Du som chef kan påverka dina medarbetares kreativa självförtroende. Här kommer några tips.
- Uppmuntra kreativa initiativ – även om de inte fungerade denna gång
- Be om nya idéer – ”ta fram två-tre idéer tills nästa gång vi ses”.
- Visa upp kreativt arbete, och dess kreatörer, inför andra.
- Visa att det är okej att misslyckas.
- Betona vikten av att nya idéer inte skjuts ned för tidigt.
- Var en förebild – var kreativ själv.
En fallgrop som ska betonas här är vikten av att du också backar upp dina förväntningar. Om du och din organisation börjar uppmuntra kreativa initiativ utan att det finns en vilja att ta hand om dessa kan det hela braka samman. Medarbetarna riskerar tro att ”allt är som vanligt” eller ”det händer ju inget”, vilket underminerar din goda avsikt (De Jong & Den Hartog, 2007).
Läs mer i Leif Denti’s artikel om Pygmalioneffekten på Innovationmanagement.se.
Referenser
De Jong, J. P. J., & Den Hartog, D. N. (2007). How leaders influence employees’ innovative behaviour. European Journal of Innovation Management, 10, 41-64.
Redmond, M. R., Mumford, M. D., & Teach, R. (1993). Putting creativity to work: Effects of leader behavior on subordinate creativity. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 55, 120–151.