En liten kamera för ett par tusen med ett fäste för hjälmen, backspegeln eller slalomskidan. Sedan kan du filma fallskärmshoppet, störtloppsåket, konserten eller vad du än är med om och dela filmen på nätet till andra äventyrare.
Prylen kallas actionkamera och har skapat en egen nisch i sociala medier. Ett litet företag dominerar actionfilmandet – amerikanska GoPro. Varför? Är deras kameror särskilt tekniskt överlägsna? Små och lätta? Stryktåliga? Billiga? Designade?
Nej, ingetdera. Sonys och andra konkurrenters kameror är likvärdiga. Någon är bättre, någon annan är billigare. Det innovativa med GoPro ligger på ett helt annat plan, nämligen i förmågan att bygga en stark community av hängivna användare som lägger upp filmer, delar och kommenterar. När kända actionsportstjärnor använder företagets kameror lockas ännu fler fans.
Hemligheten är att hitta de passionerade kunderna och fånga deras passion, menar konsultföretaget Realize som listar detta som en viktig innovationstrend. GoPro får sina användare att känna sig hemma. Hos dem hittar de likasinnade och bygger sin äventyraridentitet. De upplever att GoPro förstår dem, delar deras hängivenhet och bryr sig på riktigt. I jämförelse framstår då Sony som en anonym elektronikjätte där en actionkamera försvinner bland tusentals andra prylar i produktportföljen.